以下、ロシアの代表的な戦略家のひとりであるトレーニンの1月20日時点での2025年予想。
◼️ドミトリー・トレーニン「2025年はあなた方が考えている以上に危険になる理由」 2025年1月20日 |
Why 2025 is going to be more dangerous than you think Dmitri Trenin January 20, 2025 |
国際関係の将来を予測することは、常にリスクの高い試みである。歴史が示すように、どんなに自信に満ちた予測であっても失敗することがある。たとえば、国防総省が最後に発行した「ソ連の軍事力」に関する宣伝パンフレットはソ連が消滅した 1991年に発行された。同様に、ワシントンに本拠を置くランド研究所が1988年に発表した核戦争に関するシナリオには、2004年にアフガニスタンをめぐってソ連がパキスタンと交戦するという内容が含まれていた。とはいえ、未来を予測しようとする衝動は自然なものであり、必要なものでさえある。以下は予測ではなく、2025年の世界情勢に対する合理的な予想を概説する試みである。 |
Predicting the future of international relations is always a risky endeavor. History shows that even the most confident forecasts can fall flat. For instance, the last Pentagon propaganda pamphlet on 'Soviet Military Power' was published in 1991 – the year the USSR ceased to exist. Similarly, the Washington-based RAND Corporation’s 1988 scenario on nuclear war included the Soviet Union engaging Pakistan over Afghanistan in 2004. Nevertheless, the urge to anticipate the future is natural, even necessary. What follows is not a prediction, but an attempt to outline reasonable expectations for the state of the world in 2025. |
ウクライナ ドナルド・トランプ米大統領は、ウクライナの戦線に沿って停戦を確保しようとしているが、これは失敗に終わるだろう。「戦争を止める」というアメリカの計画は、ロシアの安全保障上の懸念を無視し、紛争の根本原因を無視している。一方、プーチン大統領が2024年6月に示したモスクワの和平条件は、キエフの降伏と西側の戦略的敗北を意味するため、ワシントンにとっては受け入れがたいものだ。 戦闘は続くだろう。自身のプランが拒否されたことを受け、苛立ったトランプはモスクワに追加制裁を科すだろう。しかし、ロシアを刺激してNATO軍を攻撃させるような深刻なエスカレーションは避けるだろう。強い反ロシアのレトリックにもかかわらず、米国の対ウクライナ援助は減少し、負担の多くが西ヨーロッパ諸国に転嫁されるだろう。EUは介入する用意はあるが、ウクライナに対する西側の物質的支援の質と規模は低下するだろう。 戦場では、潮流はロシアに有利に変わり続けるだろう。ロシア軍は、ドンバス、ザポリージャ、クルスク地方の一部などの主要地域からウクライナを追い出すとみられる。ウクライナはロシアの侵攻を遅らせるために若く経験の浅い新兵を動員するだろうが、この戦略の成功は限定的だろう。キエフは、ロシア国民の士気をくじくため、国境侵攻やロシア領土の奥深くへの象徴的な攻撃など、奇襲作戦にますます頼るようになるだろう。 国内では、米国とその同盟国は、昨年半ばに任期が切れたウラジミール・ゼレンスキー大統領をヴァレリー・ザルジニー将軍に交代させようと、ウクライナで選挙を推進するかもしれない。この政界再編はキエフの指導部を一時的に強化するかもしれないが、経済崩壊や一般ウクライナ人の生活環境悪化といった根本的な課題に対処するものではない。 |
Ukraine US President Donald Trump’s bid to secure a ceasefire along Ukraine’s battle lines will fail. The American plan to “stop the war” ignores Russia’s security concerns and disregards the root causes of the conflict. Meanwhile, Moscow’s conditions for peace – outlined by President Vladimir Putin in June 2024 – will remain unacceptable to Washington, as they would effectively mean Kiev’s capitulation and the West’s strategic defeat. The fighting will continue. In response to the rejection of his plan, a frustrated Trump will impose additional sanctions on Moscow. However, he will avoid any serious escalation that might provoke Russia into attacking NATO forces. Despite strong anti-Russian rhetoric, US aid to Ukraine will decrease, shifting much of the burden onto Western European nations. While the EU is prepared to step in, the quality and scale of Western material support for Ukraine will likely decline. On the battlefield, the tide will continue to shift in Russia’s favor. Russian forces are expected to push Ukraine out of key regions such as Donbass, Zaporozhye, and parts of Kursk Region. Ukraine will mobilize younger, inexperienced recruits to slow Russia’s advances, but this strategy will lead to limited success. Kiev will rely increasingly on surprise operations, such as border incursions or symbolic strikes deep into Russian territory, in attempts to demoralize the Russian population. Domestically, the US and its allies may push for elections in Ukraine, hoping to replace Vladimir Zelensky – whose term expired in the middle of last year – with General Valery Zaluzhny. While this political reshuffling might temporarily strengthen Kiev’s leadership, it will not address the underlying challenges of economic collapse and deteriorating living conditions for ordinary Ukrainians. |
昨日のルビオの発言から判断する限り、結局、このトレーニン予想の流れのように見える。多くの人があらぬ期待を抱いたようだが。
そもそもモスクワ住宅地への大規模ドローン攻撃直後の「30日の停戦提案」などあまりにも馬鹿げており、トーマス・ファジのような見方ーープーチンに拒否されることをわざ狙ったのではないかーーさえ生まれざるを得ない。
引き続き、トレーニンによるその他の地域の予想。
米国 平和的な政権移譲にもかかわらず、トランプ大統領の2期目は緊張をはらんだままであろう。彼の命が狙われるリスクは残るだろう。トランプの外交政策は、バイデンほどイデオロギー的ではないが、現実的な目標に焦点を当てるだろう。彼は次のことをするだろう: - NATOは存続させるが、欧州加盟国にはより高い財政負担を求める。 - ウクライナに対する財政的責任の多くをEUに転嫁する。
トランプはイスラエルとも緊密に連携し、対イランの取り組みを支援する。すでに弱体化しているテヘランは、核合意に向けて厳しい条件を突きつけられ、拒否すればイランの核施設に対する米軍の攻撃が始まるかもしれない。 トランプは2025年にプーチンと会談する可能性が高いが、これは米ロ関係の雪解けを告げるものではないだろう。両大国の対立は深く、永続する。トランプ大統領の戦略は、アメリカの世界支配を優先させ、その負担を同盟国やパートナーに押し付け、しばしば彼らの不利益になる。 |
United States Despite a peaceful transfer of power, Trump’s second term will remain fraught with tension. The risk of attempts on his life will linger. Trump’s foreign policy, while less ideological than Biden’s, will focus on pragmatic goals. He will: – Keep NATO intact but demand higher financial contributions from European members. – Shift much of the financial responsibility for Ukraine onto the EU. – Intensify economic pressure on China, leveraging Beijing’s vulnerabilities to force unfavorable trade deals. Trump will also align closely with Israel, supporting its efforts against Iran. Tehran, already weakened, will face harsh terms for a nuclear deal, and a refusal may prompt US military strikes on Iranian nuclear facilities. Trump is likely to meet Putin in 2025, but this will not signal a thaw in US-Russia relations. The confrontation between the two powers will remain deep and enduring. Trump’s strategy will prioritize America’s global dominance, shifting the burden of US commitments onto allies and partners, often to their detriment. |
西ヨーロッパ トランプの復帰を警戒するヨーロッパ諸国は、最終的には従うことになるだろう。EUは軍事面と政治面でのリーダーシップに関して米国への依存を深めるだろうが、欧州諸国は引き続き米国経済への援助国として機能している。過去30年間、西ヨーロッパのエリート層は国家の主体からワシントンを中心とする超国家的な政治システムの付属物へと移行してきた。「ドイツのための選択肢」やフランスの「国民連合」など、国益を真に擁護する勢力は、依然として政治的に疎外されている。 ロシアフォビアは西ヨーロッパの政治において引き続き結束力となるだろう。一般に信じられていることとは反対に、この感情は米国によって押し付けられたものではなく、EUと英国のエリート層が結束の手段として積極的に受け入れている。ウクライナでのロシア軍の作戦は、ロシアが「ヨーロッパを誘拐」しようとする想像上の試みの第一段階とみなされている。 2025年、ドイツの新連立政権はモスクワに対してさらに厳しい姿勢を取るだろう。しかし、ロシアとの直接的な軍事衝突への懸念から、他のヨーロッパ諸国はウクライナへの軍隊派遣を思いとどまるだろう。その代わりに、西ヨーロッパは新たな冷戦に備え、軍事費を増大させ、生産を拡大し、NATOの東側を強化するだろう。 ヨーロッパ内の反対意見は抑圧されるだろう。ロシアとの対立に反対する政治的な人々は、「プーチンの便利な馬鹿」またはモスクワの完全な手先として烙印を押されるだろう。ハンガリーとスロバキアはロシアへのアプローチにおいて異端者であり続けるだろうが、EUの政策に対する彼らの影響は無視できるほど小さいだろう。 |
Western Europe European nations, wary of Trump’s return, will ultimately fall in line. The EU’s dependence on the US for military and political leadership will deepen, even as European economies continue to act as donors to the American economy. Over the past three decades, Western European elites have transitioned from being national actors to appendages of a transnational political system centered in Washington. Genuine defenders of national interests, such as Alternative for Germany or France’s Rassemblement National, remain politically marginalized. Russophobia will remain a unifying force in Western European politics. Contrary to popular belief, this sentiment is not imposed by the US but actively embraced by EU and UK elites as a tool for cohesion. The Russian military operation in Ukraine has been framed as the first stage of an imagined Russian attempt to “kidnap Europe.” In 2025, Germany’s new coalition government will adopt an even tougher stance toward Moscow. However, fears of a direct military clash with Russia will deter other European nations from deploying troops to Ukraine. Instead, Western Europe will prepare for a new Cold War, increasing military spending, expanding production, and fortifying NATO’s eastern flank. Dissent within Europe will be suppressed. Political opponents of the confrontation with Russia will be branded as “Putin’s useful idiots” or outright agents of Moscow. Hungary and Slovakia will remain outliers in their approach to Russia, but their influence on EU policy will be negligible. |
中東 2024年に大きな軍事的勝利を収めたイスラエルは、米国の支援を得て、イランに対する優位性を強化しようとするだろう。米国とイスラエルの戦略は、イエメンのフーシ派のようなイランの代理勢力に対する軍事行動を含む共同の圧力と、アブラハム合意に基づく湾岸アラブ諸国の君主国との関係強化の取り組みを伴う。 ロシアは2025年1月にイランと条約を締結したが、テヘランが攻撃された場合にモスクワが軍事介入する義務は負っていない。したがって、ロシアと米国が関与する本格的な中東戦争の可能性は低い。国内では、イランは最高指導者アヤトラ・ハメネイ(現在86歳)の指導力が終わりに近づいているため不確実性に直面している。 ロシアの中東における影響力は、軍事的プレゼンスが減少するにつれて弱まるだろう。しかし、ロシアとアフリカを結ぶ物流ルートは、引き続き戦略上の優先事項となるだろう。 |
Middle East After significant military victories in 2024, Israel, with US backing, will attempt to consolidate its gains against Iran. The US-Israeli strategy will involve combined pressure, including military actions, against Iranian proxies like the Yemeni Houthis and efforts to deepen ties with Gulf Arab monarchies under the Abraham Accords. While Russia signed a treaty with Iran in January 2025, it does not obligate Moscow to intervene militarily if Tehran is attacked. Thus, a full-scale Middle Eastern war involving Russia and the US remains unlikely. Domestically, Iran faces uncertainty as Supreme Leader Ayatollah Khamenei, now 86, nears the end of his leadership. Russia’s influence in the Middle East will wane as its military presence diminishes. However, logistical routes connecting Russia to Africa will remain a strategic priority. |
東アジア 米国と中国の緊張は、中国の経済的、技術的野望を封じ込めようとする米国の取り組みによって煽られ高まり続けるだろう。ワシントンは北京に対抗するため、特に台湾やフィリピンとのアジアでの同盟を強化するだろう。台湾や南シナ海をめぐる武力衝突は依然として起こり得るが、2025年に勃発する可能性は低い。 ロシアと中国のパートナーシップは強化されるだろうが、正式な軍事同盟には至らないだろう。西側の観点から見ると、この関係はますます反米連合に似たものになるだろう。ロシアと中国は協力して、地政学的、軍事的、経済的領域における米国の世界的支配に抵抗するだろう。 |
East Asia US-China tensions will continue to rise, fueled by American efforts to contain China’s economic and technological ambitions. Washington will strengthen alliances in Asia, particularly with Taiwan and the Philippines, to counter Beijing. While an armed conflict over Taiwan or the South China Sea remains possible, it is unlikely to erupt in 2025. Russia’s partnership with China will grow stronger, though it will stop short of a formal military alliance. From a Western perspective, this relationship will increasingly resemble an anti-American coalition. Together, Russia and China will push back against US global dominance in geopolitical, military, and economic spheres. |
ロシアの近国 ベラルーシのアレクサンドル・ルカシェンコ大統領は、2025年1月にも任期を更新し、モスクワとの連携を強化する見通しだ。一方、ロシアはカザフスタンとの関係安定化に努めるだろうが、ユーラシア統合に向けたモスクワの説得力あるビジョンの欠如が仇となる可能性もある。 2025年は、戦略的不安定性、継続的な紛争、地政学的緊張の高まりが特徴となる。ロシアは近年、目覚ましい成功を収めているが、油断は禁物だ。勝利は確実ではなく、世界は依然として均衡にほど遠い。モスクワにとって、前進するには、弾力性と長期目標への明確な焦点が必要となる。平和は訪れるが、それは継続的な努力と最終的な勝利を通じてのみ齎され、おそらく2026年に訪れるだろう。 |
Russia’s near abroad Belarusian President Alexander Lukashenko is expected to secure another term in January 2025, cementing his alignment with Moscow. Meanwhile, Russia will work to stabilize its relations with Kazakhstan, though Moscow’s lack of a compelling vision for Eurasian integration could come back to bite. The year 2025 will be marked by strategic instability, ongoing conflicts, and heightened geopolitical tensions. While Russia has achieved notable successes in recent years, it must guard against complacency. Victory is far from assured, and the world remains nowhere near equilibrium. For Moscow, the path forward will require resilience and a clear focus on long-term goals. Peace will come, but only through continued effort and eventual victory – perhaps in 2026. |
…………
なおミアシャイマーは2023年6月の時点でトレーニンを引用して次のように記していた。
◼️ミアシャイマー「前途の闇:ウクライナ戦争の行方」2023年6月24日 The Darkness Ahead: Where The Ukraine War Is Headed JOHN J. MEARSHEIMER 2023/06/24 |
ロシアを代表する戦略家ドミトリー・トレーニンは、ロシアの指導者たちはさらにウクライナの領土を奪おうとすると見積もっている。ウクライナ北部のドニエプル川まで西進し、同川の東岸に位置するキエフの一部を占領することになるだろうと予測している。ハリコフからオデッサまでのウクライナ全土を奪った「論理的な次のステップ」は、「ドニエプル川の東岸に位置するキエフの一部を含む、ドニエプル川以東のウクライナ全土にロシアの支配を拡大することだ」と書いている、「もしそうなれば、ウクライナの国家は縮小し、国の中央部と西部だけが含まれることになる」と。 |
Dmitri Trenin, a leading Russian strategist estimates that Russian leaders would seek to take even more Ukrainian territory – pushing westward in northern Ukraine to the Dnieper River and taking the part of Kyiv that sits on the east bank of that river. He writes that “A logical next step” after taking all of Ukraine from Kharkiv to Odessa “would be to expand Russian control to all of Ukraine east of the Dnieper River, including the part of Kyiv that lies on the that river’s eastern bank. If that were to happen, the Ukrainian state would shrink to include only the central and western regions of the country.” |