とても面白いエッセイである。おそらくエマニュエル・トッドの次の著作の導入のような部分もある筈である。さらに少し前に掲げた同じトッドの「西洋の混乱:私たちを脅かすもの」(2025年10月6日)ーー《私たちはまだ破滅の始まりに過ぎない[We are only at the beginning of the catastrophe]》とあったーーの発展形でもあるだろう。
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◼️エマニュエル・トッド「ヒトラー主義、トランプ主義、ネタニヤフ主義、ル・ペン主義、マクロン主義」2025年10月19日 |
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Hitlerism, Trumpism, Netanyahuism, Le Penism, Macronism EMMANUEL TODD OCT 19, 2025 |
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1930年代への言及が増殖している。アメリカ民主主義の退廃は、私たちをワイマール共和国時代へと引き戻しているようだ。トランプは、暴力の享楽、嘘の享楽を通して、悪の実践を通して、私たちを抗しがたいほどヒトラーへと引き戻している。ヨーロッパでは、極右と分類される運動の台頭が、私たちに歴史を振り返らせている。 しかし、西洋社会はもはや1930年代とは似ても似つかない。高齢化し、消費主義とサービス志向になり、女性は解放され、党派的な忠誠心は個人の成長に取って代わられている。これは、若く、質素で、工業化が進み、労働者階級で、男性優位で、政党に所属する1930年代の社会と比べてどうだろうか。この社会史的な距離こそが、当初、そして今に至るまで、現在の「極右」と過去の「極右」との類似性を否定する根拠となってきたのだ。しかし、政治理論は昨日も今日も存在しており、例えば高齢者のナチズム、消費者のフランコ主義、解放された女性のファシズム、あるいはクロワ・ド・フーのLGBT主義などが不可能であると単純に仮定することはできない。 |
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References to the 1930s are multiplying. The degeneration of American democracy seems to take us back to that of the German Weimar Republic. Trump, through his enjoyment of violence and lies, through his exercise of evil, irresistibly takes us back to Hitler. In Europe, the rise of movements categorised as far-right forces us to look back on our history. However, Western societies no longer resemble what they were in the 1930s. They have aged, become consumerist and service-oriented, women are emancipated, and personal development has replaced partisan allegiance. How does this compare with the societies of the 1930s: young, frugal, industrial, working class, male-dominated, party-affiliated? It is this socio-historical distance that had led me to consider at first, until now, the parallel between the ‘far right’ of the present and that of the past to be invalid. But political doctrines exist, today as yesterday, and we cannot simply postulate the impossibility, for example, of a Nazism of the elderly, a consumer Francoism, an emancipated women fascism or a Croix-de-Feu LGBTism. |
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現代の教義を1930年代の教義と比較する時が来ました。5つの歴史的現象、すなわちヒトラー主義、トランプ主義、ネタニヤフ主義、ル・ペン主義を比較研究するとしたら、どのようなものになるか、概略を述べたいと思う。最後にマクロン主義についても簡単に触れる。フランスを混乱に陥れている中道主義と親欧州主義の過激主義は、私たちにこの考察を迫ります。この過激主義は本当に中道主義と言えるのでしょうか? これは印象派的なアプローチであり、網羅性や一貫性を主張するものではありません。結論を導き出すのではなく、思考の道筋を開くことを目的としています。概念同士の関係性を明確にするために、特徴や色彩を誇張しています。歴史の加速に追いつき、あるいはそれを先取りするために、意図的に誇張しています。表現主義的なアプローチの方が適切な比喩かもしれません。 |
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The time has come to compare the doctrines of our present with those of the 1930s. Here is an outline of what a comparative study of five historical phenomena might look like: Hitlerism, Trumpism, Netanyahuism, Le Penism. I will briefly add Macronism at the end. The centrist and pro-European extremism that is leading France into chaos compels us to examine this. Is this extremism really so centrist? This will be an impressionistic approach, without any claim to exhaustiveness or even coherence, whose aim is to open up avenues for thought, not to draw conclusions. I am exaggerating features and colours to place the concepts in relation to each other. I am deliberately exaggerating to catch up with or even anticipate the acceleration of history. An expressionist approach might be a more appropriate metaphor. |
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まず、人種差別あるいは外国人嫌悪の一般的な側面から見ていこう。 国民共同体の外部にあると定義される「他者」を、程度の差はあれ拒絶するという点は、ヒトラー主義、トランプ主義、そしてル・ペン主義に共通している。ヒトラー主義とトランプ主義の場合、共通しているのは、明示的か暗示的かを問わず、人種差別という概念である。ナチスはユダヤ人を生物学的な意味での人種とみなしていた。トランプ化された共和党の標的としてほとんど隠蔽されていない黒人もまた、生物学的に定義されている。他方、ル・ペン主義は外国人嫌悪という概念としか結びつかない。アラブ人とイスラム教徒は、それぞれの文化によって定義される。フランスの移民への妄念の特徴の一つは、イスラム教への固着と、黒人を標的することの不可能性である。黒人の大量流入は、移民プロセスにおける新たな要素であるにもかかわらず。フランスでは黒人女性の異人種間結婚率は非常に高いが、アメリカ合衆国では依然として低い水準だ。 |
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Let us begin with the general dimension of racism or xenophobia. The rejection of an “other” defined as outside the national community, with varying degrees of intensity, is common to Hitlerism, Trumpism and Le Penism. In the case of Hitlerism and Trumpism, it is the notion of racism, explicit or implicit, that is common. The Nazis considered Jews to be a race in the biological sense. Black people, those barely concealed targets of the trumpised Republican Party, are also defined biologically. Le Penism, on the other hand, can only be associated with the concept of xenophobia. Arabs and Muslims are defined by their culture. One of the characteristics of the French obsession with immigration remains its fixation on Islam and its inability to target Black people, whose mass arrival is nevertheless the new element in the migration process. The rate of mixed marriages among Black women is very high in France, but remains insignificant in the United States. |
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欧米の「ポピュリズム」に共通する特徴は、言うまでもなく移民排斥である。改革派UK、スウェーデン民主党、AfD、ハンガリーのヴィクトル・オルバン、ポーランドの「法と正義」、イタリアのジョルジャ・メローニ、そしてトランプやル・ペンは、この共通項のテストに合格している。ナチズムやファシズムが極右であったのと同じように、これだけで彼らを極右と定義できるだろうか? 私はそうは思わない。今日のポピュリズムとヒトラーやムッソリーニの極右の間には決定的な違いがある。ナチズムやファシズムは拡張主義であり、ドイツ(アーリア)民族やイタリア(ローマ)民族の力を外部に投影することを目的としていた。彼らは攻撃的で、国家主義的で、征服的だった。彼らは大衆政党に依存していた。今日のポピュリストがニュルンベルク式のパレードを組織する姿を想像するのは難しい。 RN(国民連合)のサラミとワインの食前酒パーティーは確かに反イスラム的だが、それでもヒトラーの戦争式典ほど印象的ではない。ニュルンベルクからエナン=ボーモンまで?本当か? 今日、拡張主義のテストに100%合格する唯一の西側諸国のポピュリズムは、ネタニヤフ政権だろう。ヨルダン川西岸の入植地、ガザでのジェノサイド:ヒトラー主義とネタニヤフ主義を結びつけることは避けられない。 |
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A common feature of Western ‘populisms’ is, of course, their rejection of immigration: Reform UK, the Sverigedemokraterna (Sweden Democrats), the AfD, Viktor Orban in Hungary, Law and Justice in Poland, Giorgia Meloni in Italy, like Trump or Le Pen, pass the test of this common denominator. Is this enough to define them as far-right, in the same way that Nazism and fascism were far-right? I don’t think so. There is a crucial difference between today’s populism and the Hitlerian or Mussolinian far right: Nazism and fascism were expansionist, with the aim of projecting the power of the German (Aryan) or Italian (Roman) people outwards. They were aggressive, nationalist and conquering. They relied on mass parties. It is hard to imagine today’s populists organising Nuremberg-style parades. The RN’s salami and wine aperitif parties are certainly anti-Muslim, but still less impressive than Hitler’s war ceremonies. From Nuremberg to Hénin-Beaumont? Really? The only Western populism that would pass the expansionism test 100% today would be that of Netanyahu. West Bank settlements, genocide in Gaza: establishing a link between Hitlerism and Netanyahuism is inevitable. |
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フランス、イギリス、スウェーデン、フィンランド、ポーランド、ハンガリー、そしてイタリアの外国人嫌悪は、ナチズムやファシズムとは異なり、防衛的なものである。私たちが相手にしているのは征服を望む民族ではなく、自らの領土において支配権を保ちたいと願う民族である。だからこそ、今日のヨーロッパでは人種的概念よりも文化的側面が重視され、ここでは外国人嫌悪についてしか語れないのだ。この外国人嫌悪は保守的であるのに対し、ヒトラーの人種差別は社会秩序を乱したという点で革命的であった。したがって、ナショナリズムの概念は現在のヨーロッパのポピュリズムには当てはまらず、極右の概念も当てはまらない。そうでなければ、「穏健なナショナリズム」や「穏健な極右」といった矛盾した表現を導入せざるを得なくなるだろう。私はむしろ大衆保守主義について語りたい。 個人的には管理移民に賛成だが、この外国人嫌悪の正当性を認めざるを得ない。なぜなら、文化を持ち、共同体として存在することを意識している人間集団、つまり民族には、存続を望む権利があるという原理を私は受け入れているから。具体的に言えば、民族は自らの国境を制御できる。大西洋からヴォルガ川に至るまで兵士を駐留させ、他民族を奴隷化したり絶滅させたナチズムは、全く別の存在だった。 |
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French, British, Swedish, Finnish, Polish, Hungarian and Italian xenophobia, unlike Nazism and Fascism, are defensive. We are not dealing with peoples who want to conquer, but with peoples who want to remain masters in their own homes. This is why the cultural dimension prevails today in Europe over the racial notion and why we can only speak here of xenophobia. This xenophobia is conservative, whereas Hitler’s racism was revolutionary because it disrupted the social order. The notion of nationalism therefore does not apply to current European populism, nor does the notion of the far right, or else we would have to introduce oxymorons such as ‘moderate nationalism’ and ‘moderate far right’. I prefer to speak of popular conservatism. Personally in favour of controlled immigration, I must admit the legitimacy of this xenophobia because I accept the axiom that a human group that carries a culture, conscious of existing as a community, in short, a people, has the right to want to continue to exist. In concrete terms: a people can control its borders. Nazism, with its soldiers stationed from the Atlantic to the Volga to enslave or exterminate other peoples, was something else entirely. |
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トランプ主義は、防衛的な反移民主義という核心要素と、外部世界への強い侵略的潜在性を併せ持つという点で、複雑な形態を呈している。厳密な意味での拡張主義ではない。トランプがベネズエラ、イラン、米国、西欧の被支配民族、そしてもちろんアラブ諸国といった他の民族や国家に対して暴力行為を行使することを可能にしたのは、これまでアメリカ軍が拡大してきたことと、帝国主義的な略奪行為におけるドルの役割であり、それはパレスチナ人を主な標的とすることを伴っている。1967年に始まったイスラエルの帝国への漸進的な統合は、2025年までにトランプ主義とネタニヤフ主義を区別することがほぼ不可能であることを意味している。しかし、トランプは、ノーベル賞に値する幕間狂言の彼岸にある、長年にわたるイスラエルの暴力の奨励を通して、ガザにおけるジェノサイドの主犯である。この単純な事実が、トランプ主義をヒトラー主義の側に置くのだ。トランプは依然として舵を握っている。アメリカのアクセルとブレーキがネタニヤフのジェノサイド的攻撃を制御している。私はラッキーだ。この記事を書いている今、トランプはイスラエルによるカタール攻撃に対するアラブ諸国の反応、特にサウジアラビアとパキスタンの戦略的同盟に恐れをなし、態度を軟化させつつある。彼はネタニヤフにカタール爆撃について謝罪するよう命じ、ネタニヤフはそれに従った。トランプはイスラエルにハマスとの合意を押し付け、ネタニヤフは署名した。次は何だろうか?トランプは倒錯者だ。予測不能だ。 |
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Trumpism represents a mixed form because it combines a central defensive, anti-immigration element with a strong potential for aggression towards the outside world. It is not expansionism in the strict sense of the term. It is the previous expansion of the American military apparatus and the role of the dollar in imperial predation that have made possible Trump’s violent acts against other peoples and nations: Venezuela, Iran, us, the subject peoples of Western Europe, and of course the Arabs, with the Palestinians as the main target. The gradual integration of Israel into the Empire, beginning in 1967, means that by 2025 it will be almost impossible to distinguish Trumpism from Netanyahuism. But Trump, beyond his Nobel Prize-worthy antics, is indeed the chief culprit in the genocide in Gaza through his long-standing encouragement of Israeli violence: this simple fact places Trumpism on the side of Hitlerism. Trump is still at the wheel: American accelerations and brakes regulate Netanyahu’s genocidal aggression. I am lucky: as I write, Trump, frightened by the reaction of Arab countries to the Israeli raid on Qatar, and in particular by the strategic alliance between Saudi Arabia and Pakistan, is backing down. He orders Netanyahu to apologise for the bombing of Qatar, and Netanyahu complies. Trump imposes an agreement with Hamas on Israel, and Netanyahu signs. What next? Trump is a pervert, impossible to say. |
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トランプ=ネタニヤフ主義という概念は、確かにかなり醜悪ではあるものの、ユダヤ人問題を2000年から2035年にかけてのアメリカの危機と1920年から1945年にかけてのドイツの危機との類似点として捉えることを可能にする。 私の見解では、トランプ主義の過激な親イスラエル姿勢は、根深く悪質な反ユダヤ主義を覆い隠している。すべてのユダヤ人をネタニヤフ主義と同一視することは、真に恐ろしい歴史的現象であり、ユダヤ史における癌であり、ナチスの「ユダヤ人は恐ろしい」という概念を新たにするだけだ。ここで私が言っているのは、反ユダヤ主義2.0である。 |
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この点について、賛同してくれる読者は少ないだろうことは承知している。しかし、私は旧約聖書の預言者として、ただこう言っているだけだ、「私たちは権力者の側に立つために選ばれたのではない。歴史は常に私たちにこの罠を仕掛け続ける」と。ユダヤ人は、強者、権力者、権威、帝国、さらには特権――経済的・知的成功、ボルシェビキ党内での地位――によって救われると信じ、そして最終的には激怒した民衆の狼の餌食とされてきたことが、どれほど多かったことだろうか…。今日、自らが勝利の側にいると信じ、ネタニヤフの政策を正当化しているフランス系ユダヤ人の多さに、胸が痛む。しかし、これはまさに罠が開かれつつあるのだ。トランプのせいで、地球全体が反ユダヤ主義に陥っている。ネタニヤフ路線を拒否するアメリカのユダヤ人は、より賢明で公正である。しかし、すでにネタニヤフに敵対するユダヤ人は、学者であろうとなかろうと、当局から反ユダヤ主義者だと疑われている。倒錯が支配する。トランプ主義が支配する。 |
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The concept of Trumpo-Netanyahuism, rather ugly I admit, allows us to identify the Jewish question as a similarity between the American crisis of the years 2000-2035 and the German crisis of the years 1920-1945. In my opinion, Trumpism’s radical pro-Israel stance masks a visceral and vicious anti-Semitism: the identification of all Jews with Netanyahuism, a truly monstrous historical phenomenon and a cancer in Jewish history, will only serve to renew the Nazi conception of a monstrous Jewish people. I am talking here about anti-Semitism 2.0. |
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I am aware that few readers will agree with me on this point. But I am merely speaking here as a regular prophet of the Old Testament. “We were not chosen to be on the side of the powerful. History never ceases to set this trap for us.” How many times have Jews believed themselves to be saved by the strong, by the powerful, by authority, by an empire, even designated by privilege – financial and intellectual success, importance in the Bolshevik party – only to be ultimately thrown to the wolves to furious peoples... My heart bleeds when I see so many French Jews, who today believe themselves to be on the winning side, justifying Netanyahu’s policies. But it is indeed a trap that is opening. Thanks to Trump, the entire planet is becoming anti-Semitic. American Jews, the majority of whom reject Netanyahu’s line, are wiser and fairer. But already, Jews who are hostile to Netanyahu, academics or not, are suspected by the authorities of being anti-Semitic. Perversity reigns. Trumpism reigns. |
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いつになったらこの罠は閉じるのだろうか? いつの日か、キリスト教諸国は16億人のイスラム教徒と和平を結ぶだろう。その時、ユダヤ人は支持者たちに見捨てられ、今や孤独となり、他の憤怒した民族の狼の餌食となるだろう。 約束の地は次々と現れ、災厄もそれに続く。偉大なアメリカのSF作家、アイザック・アシモフの初期の短編小説『日暮れ』は、ユダヤ史を構成する長きにわたるドラマの連なりを象徴しているように私には思える。強大な文明の中で、予言の残滓が謎の大惨事を告げる…それは驚くべき形で到来する…文明は崩壊する…そして、ゆっくりと再生し、繁栄する…予言の残滓が謎の大惨事を告げる…それは驚くべき形で到来する… 実のところ、西洋の中心にユダヤへの妄念が戻ってきたこと自体が、過去と現在の間に脅威的な連続性が存在するという仮説を裏付けている。 |
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When will the trap close? One day, inevitably, Christian nations will make peace with 1.6 billion Muslims. The Jews will then be abandoned by their fans and, now alone, thrown to the wolves of other angry peoples. Promised lands follow one another, disasters follow them. Nightfall, an early short story by Isaac Asimov, the great American science fiction author, seems to me to be a metaphor for the long series of dramas that make up Jewish history: within a powerful civilisation, a remnant of prophecy announces a mysterious catastrophe... it arrives, surprising... civilisation collapses... then, slowly, it is reborn, it flourishes... a remnant of prophecy announces a mysterious catastrophe... it arrives, surprising... In truth, the mere return of the Jewish obsession to the heart of the West validates the hypothesis of a threatening continuity between the past and the present. |
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ゾンビプロテスタントとナチズム、ゼロプロテスタントとトランプ主義。 1929年の経済危機は、ドイツのヒトラー化を決定づけた要因としてよく知られている。600万人の失業者が出たことで、ドイツ社会はイデオロギー的な後退を免れた。ヒトラーが数ヶ月で失業をなくしたことで、自由主義の運命は決定づけられた。 ナチズムの台頭における宗教的背景も同様に重要だが、あまり知られていない。1870年から1930年にかけて、ドイツではプロテスタント信仰が消滅した。まず労働者階級から、次に中流階級と上流階級から。カトリック地域は抵抗した。こうして1932年と1933年のナチスの投票地図は、ルター派の投票地図と驚くほど正確に一致した。 |
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Zombie Protestantism and Nazism, zero Protestantism and Trumpism. The economic crisis of 1929 was a well-known determining factor in the Hitlerisation of Germany. Six million unemployed people caused German society to escape any ideological pullback. Hitler’s elimination of unemployment in a matter of months sealed the fate of liberalism. The religious context of the rise of Nazism, just as important, is less familiar: between 1870 and 1930, the Protestant faith vanished in Germany, first among the working class, then among the middle and upper classes. Catholic regions resisted. In 1932 and 1933, the Nazi voting map thus mirrored that of Lutheranism with fascinating accuracy. |
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プロテスタントは人間の平等を信じていなかった。生まれる前から主によって選ばれた者と、罪に定められた者とが存在した。プロテスタントの形而上学的信仰が消え去ると、残ったのは、ユダヤ人、スラブ人、そしてその他多くの人々が罪に定められたという、その不平等な内容が生み出す空虚感への恐怖によって引き起こされるヒステリーだけだった。アメリカ合衆国では、カルヴァン派起源のプロテスタントが黒人を標的にした。聖書に固着し、ヘブライ人と同一視したカルヴァン派の人々は、1930年代のアメリカの反ユダヤ主義を抑制し、ユダヤ人を守った。いや、イスラエル国家への福音派の固着が近年出現するまでは、である。 |
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Protestantism did not believe in the equality of men. There were the elect, designated as such by the Lord even before their birth, and the damned. Once Protestant metaphysical belief had disappeared, what remained was hysteria caused by fear of the void left by its unequal content, with Jews, Slavs and so many others as the damned. In the United States, Protestantism of Calvinist origin targeted Black people. The Calvinist people, fixated on the Bible, identified with the Hebrews, which limited American anti-Semitism in the 1930s and protected the Jews. Well, protected them until the recent emergence of the evangelical fixation on the state of Israel. |
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カトリック教徒の多いフランス(特にパリ盆地と地中海沿岸)では、1730年以降、信仰と宗教的慣習が崩壊し、楽園への平等なアクセス(原罪を洗い流す洗礼を通して得られる)は、市民間の平等とユダヤ人の解放へと変容した。共和主義的な普遍的人間観が、普遍的なカトリック教徒(カトリコスはギリシャ語で普遍的という意味)の観念に取って代わった。これはナチズムとは全く異なる理念だったが、ナチズムのはるか以前から、宗教がイデオロギーに大きく置き換えられた最初の事例だった。しかし、革命期のフランスでは、ナチス・ドイツと同様に、宗教がもたらす社会的・道徳的指針の可能性は、信仰を超えて生き残った。個人は国家と階級の一員であり続け、労働倫理と集団の構成員に対する義務感を抱き続けた。集団行動の能力は強力で、おそらく10倍にも達した。これを私は宗教のゾンビ段階と呼んでいる。ナチズムはこのゾンビ段階に相当し、それゆえに残念ながら、経済的にも軍事的にもその影響力は強かったのだ。 |
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In Catholic France (particularly in the Paris Basin and on the Mediterranean coast), the collapse of faith and religious practice from 1730 onwards transformed equal opportunities for access to paradise (obtained through baptism, which washes away original sin) into equality among citizens and the emancipation of Jews. The republican idea of the universal man replaced that of the universal Catholic Christian (katholikos means universal in Greek). This was a very different programme from Nazism, but it represented, long before Nazism, the first massive replacement of a religion by an ideology. In revolutionary France, as in Nazi Germany, however, the potential for social and moral guidance provided by religion had survived belief: individuals remained members of their nation and their class, upholding a work ethic and a sense of obligation towards the members of their group. The capacity for collective action was strong, perhaps tenfold. This is what I call the zombie stage of religion. Nazism corresponded to this zombie stage, hence, unfortunately, its economic and military effectiveness. |
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このイデオロギーの宗教的説明を、宗教そのものの説明で補うこともできる。宗教は、ドイツでは不平等な家族構造が、パリ盆地では平等主義的な家族構造に影響されている。しかしここでは、プロテスタントからナチズムへ、そしてカトリックからフランス革命へと続く連続性を述べるに留めよう。 トランプ主義の中にプロテスタントを見出す。そして、黒人フォビアと結びついた不平等を見出す。しかし、私たちはもはや宗教のゾンビ段階ではなく、ゼロ段階にいる。共通の道徳は消え去り、社会の効率性も失われた。特に、このアメリカのような絶対的な核家族構造、個人主義、明確な相続ルールのない社会においては、個人は浮遊している。したがって、トランプ主義のイデオロギーには別の何かを期待しなければならない。それは、いつものように不平等だが、混乱の中での安定性は低下し、粗野で悪意に満ちた大統領の頭脳ではなく、社会そのものに根本的に起因する残酷な変動である。私たちにとって幸いなことに、集団行動、経済行動、軍事行動の能力は大幅に低下している。 |
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I could supplement this religious explanation of ideology with an explanation of religion itself, influenced by underlying family structures, which were unequal in Germany and egalitarian in the Paris Basin. But here we can content ourselves with a continuity from Protestantism to Nazism and from Catholicism to the French Revolution. We find Protestantism in Trumpism. We then find inequality associated with negrophobia. However, we are no longer at the zombie stage of religion but at its zero stage. Common morality has disappeared. Social efficiency has disappeared. The individual floats, particularly in this America of absolute nuclear family structure, individualistic and without well-defined rules of inheritance. We must therefore expect something else from Trumpist ideology: inequality as always, but less stability in the delirium, brutal oscillations that do not fundamentally originate in the brain of a vulgar and vicious president, but in society itself. Fortunately for us, the capacity for collective, economic and military action is greatly diminished. |
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トランプ主義の場合、金持ちの賛美といった聖書の鼻持ちならない再解釈を含む、疑似宗教的な虚無主義の形態の出現に注目すべきである。人種差別という点ではナチズムよりもはるかに弱いものの、トランプ主義は経済的不道徳においてはさらに深刻である。 ナチズムは単純かつ明白に反キリスト教的だった。トランプ主義は宗教的であると主張しているが、それは悪魔崇拝的なカルトのように、価値観を反転させたものである。悪は善であり、不正は正義である。ヒトラーはドイツ国民を殉教へと導く総統に過ぎなかった。トランプは悪魔ではないにしろ、彼の悪魔崇拝者にとって、彼の赤い帽子は反キリストの帽子なのではないかと思う。 |
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ル・ペン主義の場合、プロテスタントの不平等な伝統など存在しない。国民連合の真の謎は、外国人排斥主義であり、カトリックの領土で生まれたことだ。さらに悪いことに、地中海沿岸とパリ盆地におけるその最初の拠点は、革命の拠点であり、家族生活に関しては平等主義であり、18世紀以来脱キリスト教化されていた。では?国民連合は不平等なのか?平等主義なのか?私たちにとって謎である国民連合は、おそらくそれ自身にとっても謎である。他者を拒絶するその姿勢は、移民を根本的に異なる存在として認識するのではなく、急速な同化を要求する、歪んだ平等主義に由来する。とりわけ、移民、そしてその子供さえも拒絶するという姿勢を強く貫く国民連合は、それでもなおフランスの平等主義の伝統を常に想起させられる。なぜなら、その有権者は移民だけでなく、超富裕層や権力者、つまり私たちの愚かなエリート層を憎んでいるからだ。フランスでは右派の連合がなかなか成功しないのは、まさにこのためだ。米国、英国、スカンジナビア諸国では、保守的な大衆勢力と古典的右派勢力が容易に合意を形成するため、寡頭政治家と(白人)民衆による外国人に対する連合は、何らかの形では問題にならない。一方、フランスでは、富裕層と貧困層の外国人に対する連合は実現が難しい。 |
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In the case of Trumpism, we should note the emergence of pseudo-religious nihilistic forms that include an obscene reinterpretation of the Bible, such as the glorification of the rich. Significantly weaker than Nazism in terms of racism, Trumpism goes further in its economic immorality. Nazism was simply and explicitly anti-Christian. Trumpism claims to be religious, but in the manner of a satanic cult, through the inversion of values. Evil is good, injustice is justice. Hitler was only the Führer, the guide of the German people to their martyrdom; Trump is not Satan, but I suspect that for his Satanist fans, his red cap is that of the Antichrist. |
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In the case of Le Penism, there is no unequal Protestant heritage. This is the real mystery of the National Rally: xenophobic, it was born in Catholic territory. Worse still, its first strongholds, on the Mediterranean coast and in the Paris basin, were those of the Revolution: egalitarian in terms of family life and de-Christianised since the eighteenth century. So? Is the National Rally unequal? Egalitarian? A mystery to us, the RN is probably also a mystery to itself. Its rejection of the other stems from a perverse egalitarianism that demands rapid assimilation of immigrants rather than perceiving them as fundamentally different. Above all, the RN, strongly determined by its rejection of immigrants and even their children, is nonetheless constantly reminded of the French egalitarian tradition because its voters hate the ultra-rich, the powerful, in short, our stupid elites, and not just immigrants. This is why the union of the right is struggling to succeed in France. In one form or another, the union of the oligarchs and the (white) people against foreigners poses no problems in the United States, the United Kingdom or Scandinavia, where conservative popular forces and classical right-wing forces easily agree. In France, the coalition of the rich and the poor against foreigners is elusive. |
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しかし、普遍主義的な形態の外国人嫌悪が持つ潜在的な暴力性を過小評価すべきではない。それは容易に人種差別へと転じる可能性がある。もし人が、すべての人間はどこでも同じだと先験的に信じているなら、異なる習慣を持つ人間に遭遇した時、彼らは人間ではないと結論づけてしまうかもしれない。 革命がゾンビ・カトリックの産物であったように、RN(国民連合)はカトリック信仰の欠落から生まれた産物である。だからこそ、RNはいかなる集団的プロジェクトも生み出さないだろう。RNとその未来との関係についての詳細な考察は、印象派でも表現主義でもない、将来の論文に委ねることにする。その論文では、フランスの混沌の内的論理と力学についてのみ考察するだろう。 |
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However, we should not underestimate the potential violence of a universalist form of xenophobia. It can easily turn into racism. If a man believes a priori that all men are the same everywhere and finds himself confronted with men who have different customs, he may well conclude that they are not men. The RN is the product of zero Catholicism, just as the Revolution was the product of zombie Catholicism. That is why it will not give birth to any collective project. I will leave a detailed examination of the RN and its relationship to the future for a future text, neither impressionistic nor expressionistic, which I will devote entirely to the internal logic and dynamics of French chaos. |
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上流中産階級の精神医学。 ここで、決定的な違いに迫る。これは誰にとっても明白なはずのことだが、政治評論家たちはそのヴォキャブラリーを用いて常に1930年代に戻って言及する。ヒトラー主義、トランプ主義、あるいはル・ペン主義の宗教的、あるいは脱宗教的側面を理解するには、歴史的知識が前提となるが、テレビの政治評論家にはそのような知識は期待できない。他方、彼らには過去と現在のイデオロギーを社会的に位置づける能力は期待できるにしろ、彼らは、それらを執拗に「極右」という言葉で一括りにしている。だが過去と現在の違いはここに非常に明確だ。 ナチズムと戦前の極右運動は、労働運動、社会民主主義運動、そして共産主義運動に脅威を感じていた中産階級、特に上流中産階級を社会的な震源地としていた。これらの中産階級は熱狂的で、女性を監禁し、同性愛者を迫害することに躍起になっていた。今日では、いわゆる極右運動は労働者階級、特に経済のグローバル化によって揺さぶられ、あるいは破壊され、移民の脅威にさらされている貧困化した労働社会において、その震源地となっている。高等教育によって大きく特徴づけられる今日の中産階級は、「極右」の影響をほとんど、あるいは全く受けていない。高等教育と高所得を兼ね備えた上流中産階級は、特に影響を受けにくい。 |
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Psychiatry of the upper middle classes. I now come to a crucial difference, which should be obvious to everyone and pointed out by political commentators who constantly refer us back to 1930 with their vocabulary. Understanding the religious, or post-religious, dimension of Hitlerism, Trumpism or Le Penism presupposed historical knowledge that cannot be expected of political commentators on television. On the other hand, we can expect them to be able to situate the ideologies of the past and present socially, which they relentlessly lump together under the term “far right”. The difference between the past and the present is very clear here. Nazism and the pre-war far-right movements found their social epicentre in the middle classes, particularly the upper middle classes, who felt threatened by the labour, social democratic and communist movements. These middle classes were feverish, busy locking up their women and persecuting homosexuals. Today, on the contrary, so-called far-right movements find their epicentre in working-class circles, particularly in an impoverished working world, shaken or destroyed by economic globalisation and threatened by immigration. Today’s middle classes, largely defined by higher education, are less or even slightly affected by the ‘far right’. The upper middle classes, who combine higher education and high incomes, are particularly immune. |
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だからこそ、私は極右ではなく大衆保守主義について語りたいのである。支配された集団に根ざした大衆保守主義の防衛的性質は、その根が説明できる。大衆保守主義の支持者たちは、自らの命が生き残るための手段だと考えている限り、ヨーロッパや世界を征服することなど想像もできない。 真の知的過ちは、そこで立ち止まることだろう。イデオロギーと階級の関連性という問題をひっくり返してでも、前進し続けよう。私たちは現代のイデオロギーを過去のイデオロギーと比較してきた。今度は、現代の階級を過去の階級と比較してみよう。 戦間期のヨーロッパの中産階級の中には狂気じみた者もいた。労働者階級はより理性的だった。しかし、今日の中産階級、特に上流中産階級は理性的だろうか?彼らは平和的だろうか?彼らの夢は何だろうか? |
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This is why I prefer to talk about popular conservatism rather than the far right. Its roots in the dominated group explain the defensive nature of popular conservatism. Its voters cannot imagine conquering Europe or the world if they see their own lives as a matter of survival. The real intellectual mistake would be to stop there. Let us continue to move forward, even turning the problem of the association between ideology and class on its head. We have compared the ideologies of the present with those of the past; now let us compare the classes of the present with those of the past. Some European middle classes between the wars went mad. The working class was more reasonable. But are today’s middle classes, particularly the upper middle classes, reasonable? Are they peaceful? What are their dreams? |
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彼らは狂っている。ポスト国家ヨーロッパの構築は、大陸の多様性を考えれば妄想的な計画に過ぎない。それは、寄せ集めで不安定な欧州連合を旧ソ連圏に拡大させることにつながった。EUは今やロシアフォビアで好戦的であり、ロシアの手による経済的敗北によってその攻撃性が再燃している。EUは英国、フランス、ドイツ、そして他の多くの民族を現実の戦争に引きずり込もうとしている。しかし、西側諸国のエリートたちがヒトラーのロシア破壊の夢を体現する戦争は、なんと奇妙なものになるだろうか! したがって、社会階級による比較は、私たちに大きな知的飛躍をもたらす。ヨーロッパ主義、ひいてはマクロン主義は、その対外的な攻撃性によって、ナショナリズムの側、戦前の極右の側に落ち込む。これに、EU内でますます大規模かつ組織的に情報公開と普通選挙権が侵害されていることを加えると、私たちは極右という概念にさらに近づくことになる。自由民主主義国家の連合体として設立されたヨーロッパは、極右空間へと変貌を遂げつつある。確かに、1930年代との比較は有益であり、むしろ不可欠と言える。 壮大なヨーロッパ主義の構想の中に、ヒトラー主義に既に見られる精神病理学的側面、すなわちパラノイアを見出すことができる。ヨーロッパ主義のパラノイアはロシアに焦点を当てている。ナチスのパラノイアはユダヤ人の脅威を最優先事項としたが、ロシアのボルシェヴィズム(ユダヤ=ボルシェヴィズムとして知られる)を無視することはなかった。 |
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They are crazy. The construction of a post-national Europe is a delusional project when one considers the diversity of the continent. It has led to the expansion of the European Union, cobbled together and unstable, into the former Soviet space. The EU is now Russophobic and warmongering, with its aggression renewed by its economic defeat at the hands of Russia. The EU is trying to drag the British, French, German and many other peoples into a real war. But what a strange war it would be, in which the Western elites have adopted Hitler’s dream of destroying Russia! The comparison by social class therefore allows us to make a major intellectual breakthrough. Europeanism, and therefore Macronism, fall, through their external aggressiveness, on the side of nationalism, on the side of the pre-war far right. If we add to this the increasingly massive and systematic violations of freedom of information and popular suffrage within the EU, we come even closer to the notion of the far right. Founded as an association of liberal democracies, Europe is mutating into a far-right space. Yes, the comparison with the 1930s is useful, even indispensable. In the grandiose Europeanist project, we find a psychopathological dimension already observable in Hitlerism: paranoia. Europeanist paranoia focuses on Russia. Nazi paranoia made the Jewish threat a priority, without however neglecting Russian Bolshevism (known as Judeo-Bolshevism). |
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したがって、昨日と同じように、今日も私たちはヨーロッパの支配階級の精神病理を分析することができる。トランプの当選、そして不安定な大統領がプーチンとの対話を望んだことに端を発する奇妙な一連の出来事は、自国の指導者たちが現実感を失っていく様子を、生々しく追う機会を与えた。私たちの妄想のプロセスを要約しよう。それは2014年頃、ウクライナを崩壊させたクーデター、マイダン事件の前、最中、そして後に始まった。このクーデターは、アメリカとドイツの戦略家によって遠隔操作された。そして今、その続編が展開される。 - 2014年~2022年:EUとNATOによるウクライナ併合を容認しないと警告していたロシアを挑発しよう。 完了。プーチンはウクライナに侵攻した。 - 2022年~2025年:私たちに降りかかった経済戦争に負けよう。 完了。私たちの社会は崩壊しつつある。 - 2022~2025年:戦争に負けよう、厳密に言えばキエフ政権が我々のために戦っている戦争に。 戦争は進行中だ。 ヨーロッパ諸国の政府がパラレルリアリティ(並行現実)に移行するのは2025年だ。 敗北から、ついに我々の意志を押し付け、ウクライナに軍隊を駐留させ、残存するウクライナをEUに併合できるという考えを汲み取ろう。しかし、1945年に掩蔽壕に閉じこもり、もはや存在しない軍隊に命令を下していたヒトラーの姿を、どうして思い浮かべずにいられるだろうか? |
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Today, as yesterday, we can therefore analyse the psychopathology of Europe’s ruling classes. The bizarre sequence of events that began with Trump’s election, with the unstable president’s desire to talk to Putin, allowed us to follow live as our own leaders lost touch with reality. Let us summarise our delusional process. It began around 2014, before, during and after Maidan, the coup d’état that disintegrated Ukraine, remotely controlled by American and German strategists. The sequel now:
Done. Putin invaded Ukraine. - 2022-2025: Let’s lose the economic war that resulted for us. It’s done. Our societies are imploding. - 2022-2025: Let’s lose the war strictly speaking, fought on our behalf by the Kiev regime. It’s underway. The shift of European governments into a parallel reality begins in 2025.
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今日、ヨーロッパにおいて私たちは狂人、いやむしろ、支配階級の人々を集団的に巻き込んだ集団的狂気に対峙している。フランスだけでも、何千人ものジャーナリスト、政治家、学者、ビジネスリーダー、そして高級官僚が、ヨーロッパを征服しようとするロシアという集団的幻覚(パラノイア)に加担している。いかなる個人も個人的な責任を問われることはない。私たちは集団的な心理的力学に対峙しているのだ。 宗教のゼロ状態によって生じた個人の縮小こそが、こうしたロシアフォビアの魚の群れの出現を説明できると私は確信している。 |
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Today in Europe, we are dealing with madmen, or rather with a collective madness that has gripped individuals from the dominant social classes en masse. In France alone, thousands of journalists, politicians, academics, business leaders and senior civil servants are participating in the collective hallucination of a Russia that would want to conquer Europe (paranoia). No individual can be held personally responsible. We are dealing with a collective psychological dynamic. I am convinced that the shrinkage of the individual born of the zero state of religion explains the emergence of these shoals of Russophobic fish. |
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私が『21世紀フランスにおける階級闘争』で述べたように、集団的信念――宗教的信念、そしてゾンビ宗教国家のイデオロギー的信念――の消滅は、人間の超自我の崩壊をもたらした。自我解放を訴える活動家たちとは異なり、私は超自我を専ら、あるいは主として抑圧的なものとは定義しない。自我理想である超自我は、人格に肯定的な道徳的・社会的価値観を定着させる。名誉、勇気、正義、誠実といった概念は、超自我にその起源と力を見出す。超自我が弱まるなら、それらも弱まる。超自我が消滅すれば、それらも消滅する。したがって、結局のところ、宗教とイデオロギーの終焉によって人類は解放されたのではなく、むしろ衰退したのである。宗教の欠如によって道徳的にも知的にも阻害された、高度な教育を受けた男女こそが、集団的にロシアフォビアの病理を帯びているのだ。 ナチスの反ユダヤ主義者たちは、全く異なる心理的構成を持っていた。ニーチェの言葉を借りれば、神の死は確かに彼らを総統探求へと駆り立てたが、彼らは超自我を欠くことはなく、集団行動も可能であった。第二次世界大戦におけるドイツ軍の悲劇的な行動は、このことを物語っている。今日、我々の上流中産階級が、国民を率いてキエフやハリコフへと死へと突き進む姿を、誰が想像できるだろうか?ウクライナにおける我々の戦争は、単なる冗談であり、自己解放の産物であり、個人の成長の産物である。死ぬのはウクライナ人とロシア人だけだ。 ただし… 核戦争は英雄なしで可能だ。 2025年10月9日 |
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As I explained in Les Luttes de classes en France au XXIème siècle (Class Struggles in France in the 21st Century), the disappearance of collective beliefs – religious beliefs and then ideological beliefs of the zombie religious state – has led to a collapse of the human superego. Unlike activists for the liberation of the ego, I do not define the superego as solely or even primarily repressive. The superego, as the ideal of the ego, anchors positive moral and social values in the person. The notions of honour, courage, justice and honesty find their origin and strength in the superego. If it weakens, they weaken. If it disappears, they disappear. In the end, therefore, humanity has not been liberated by the end of religion and ideologies, but rather diminished. It is highly educated men and women, morally and intellectually stunted by the absence of religion, who are, en masse, carriers of Russophobic pathology. The Nazi anti-Semites had a completely different psychological constitution. The death of God, to quote Nietzsche, had certainly launched them on a quest for a Führer, but they were hardly lacking in superego and remained capable of collective action. The tragic performance of the German army during the Second World War bears witness to this. Who today would dare to imagine our upper middle classes rushing to their deaths, at the head of their peoples, towards Kiev and Kharkov? Our war in Ukraine is a joke, a product of the emancipation of the self, the offspring of personal development. Only Ukrainians and Russians will die. Unless... Thermonuclear exchanges can do without heroes. October 9, 2025 |
ひとつだけコメントしておこう。《集団的信念――宗教的信念、そしてゾンビ宗教国家のイデオロギー的信念――の消滅は、人間の超自我の崩壊をもたらした》とあるが、この超自我は、その直後に《自我理想である超自我》とあるように、エディプス的超自我の崩壊である。フロイトの超自我はそれ以外に前エディプス的超自我がある[参照]。
前エディプス的超自我は決してなくならない。むしろエディプス的超自我に覆われ飼い馴らされていた前エディプス的超自我はエディプス的超自我の崩壊により赤裸々に露顕するのであり、この超自我は死の欲動あるいは破壊欲動である。
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超自我の中で支配しているものは、死の欲動の純粋培養のようなものである[Was nun im Über-Ich herrscht, ist wie eine Reinkultur des Todestriebes]. (フロイト『自我とエス』第5章、1923年) |
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我々に内在する破壊欲動の一部は、超自我へのエロス的拘束を形成するために使用される[ein Stück des in ihm vorhandenen Triebes zur inneren Destruktion zu einer erotischen Bindung an das Über-Ich verwendet.](フロイト『文化の中の居心地の悪さ』8章、1930年) |
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ーー《対象への欲動の拘束を固着と呼ぶ[Bindung des Triebes an das Objekt wird als Fixierung ]》(フロイト「欲動とその運命』1915年) |
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超自我が設置された時、攻撃欲動の相当量は自我の内部に固着され、そこで自己破壊的に作用する[Mit der Einsetzung des Überichs werden ansehnliche Beträge des Aggressionstriebes im Innern des Ichs fixiert und wirken dort selbstzerstörend]. (フロイト『精神分析概説』第2章、1939年) |
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他方、自我理想としてのエディプス的超自我は文化的超自我である。 |
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文化的超自我は理想を発展させてきた[Das Kultur-Über-Ich hat seine Ideale ausgebildet](フロイト『文化の中の居心地の悪さ』第8章、1930年) |
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自我理想は指導者のなかに具現化された集団の理想と交換される[Ichideal…es gegen das im Führer verkörperte Massenideal vertauscht.](フロイト『集団心理学と自我の分析』第11章、1921年) |
この区別は、フロイト研究者プロパでもいまだついていない人が殆どであり、エマニュエル・トッドがそうであるのは止むえないにしろ、超自我に触れるときには本来は最大限に注意すべきことである。
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なおラカンが次のように言っているのはエディプス的超自我の崩壊のことである。 |
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父の蒸発 [évaporation du père] (ラカン「父についての覚書 Note sur le Père」1968年) |
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エディプスの失墜[ déclin de l'Œdipe](Lacan, S18, 16 Juin 1971) |
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そしてまさにこのエディプス的超自我の失墜により、トッドの言っているのと同じように、《レイシズム勃興の予言[prophétiser la montée du racisme]》(Lacan, AE534, 1973)もした。 |
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このエディプス的超自我の別名が家父長制であり、その崩壊に伴い、最悪の時代が訪れている。 |
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今日、私たちは家父長制の終焉を体験している。ラカンは、それが良い方向には向かわないと予言した[Aujourd'hui, nous vivons véritablement la sor tie de cet ordre patriarcal. Lacan prédisait que ce ne serait pas pour le meilleur. ]。〔・・・〕 私たちは最悪の時代に突入したように見える。もちろん、父の時代(家父長制の時代)は輝かしいものではなかった〔・・・〕。しかしこの秩序がなければ、私たちはまったき方向感覚喪失の時代に入らないという保証はない[Il me semble que (…) nous sommes entrés dans l'époque du pire - pire que le père. Cer tes, l'époque du père (patriarcat) n'est pas glorieuse, (…) Mais rien ne garantit que sans cet ordre, nous n'entrions pas dans une période de désorientation totale](J.-A. Miller, “Conversation d'actualité avec l'École espagnole du Champ freudien, 2 mai 2021) |

